Thursday, May 26, 2011

Aquatic Life Support

So, here is the continuation of the previous post. Here we come... Incoming! wee~

Arini, aku buat perkara yang aku sgt2 teringin nak buat dlm hidup aku, tapi xpernah berjaya. Alhamdulillah berkat usaha dan tunjuk ajar Prof Ikram, akhirnya aku berjaya jugak realisasikan impian aku selama ini. Ape die? Swimming!!... I always like water since i was a kid, but i never had the opportunity to really enjoying the moment inside water coz.... I cannot SWIM!! huhu... so sad kn. Memang selalu sebenarnye nk belajar berenang, tpi takot n xde orang nak ajar. So tadi mase kelas aquatic life support, kitorg diajar cara nak berenang, nak terapung, nak paddling, nak selamatkan orang kalau orang lemas. Tapi the basic of all of them is simple, u have to master swimming skills. Haha... Mula2 Prof ajar cara nak floating. Aku punya la struggle nk float, smpaikn ngan brape gelen air ntah aku telan kn. Tapi xpe, layan lagi. Akhirnya, lepas cuba beberapa kali, dengan teknik yang betul semua, berjaya jugak aku float. Haha.. perasaan die memang xterkata la kan. Seronok giler berjaya float. Baru aku rasa nikmatnya floating dlm air. Slalu tgk orang jek.

 So, tu la die aku tgh gelak2 sewaktu memakai life jacket. Thnk prof Basmullah sbb ajar kitorg...

Lepas floating, Prof Ikram ajar cara nak berenang semua. Yang tu aku xde la master, tapi at least aku dh tau basic skills nyer kn. Cuma nk praktikkan jek. Siyes lepas nih, aku dok Ipoh ke kan, aku akan selalu la gi swimming pool. Kwn2 aku cakap dekat stadium ipoh ade swimming pool. Stadium tu pulak depan jek rumah aku. Memang mantap. Jalan kaki pon smpai. Im hepy... wee~

Tu dia scene bergambar dlm air. Thnks to Prof Ikram sbb die ade kamera yg boleh amek gmba dlm air.

Ni pulak mse tgh blaja cara nak tarik mangsa keluar drpd air.

Ni pulak cara nak selamatkan mangsa yang ade spinal injuries dgn bantuan stretcher. Aku jadi volunteer. Siyes susah la jugak sbb buat dlm air kn.

Pastu adela blaja cket2 cara nak selamatkan mangsa yang drowning. Mcm mana nak tarik diorg keluar, mcm mne kalau ade spinal injuries. Mcm mana nak pegang mangsa yang ada spinal injuries. Mcm2 la. Ade jugak blaja cara nak ikat tali yang kuat ikatannya, dan senang nak bukak balik. Thnks Prof Ikram, n Prof Basmullah. You guys were awesome!

Yang paling xtahannye, balik rumah teros xtahan, lembik sungguh badan. Tros tido. Bgn2 dh maghrib. Giler gak la.. Tapi best. Siyesly. Besok ke kalau aku rajin, nk lepak Pullman putrajaya ke, xpon gi balik kolam MMU. Nk practice. Orang ckp practice make perfect kn... So, utk xnk sia2 kan ilmu tuh, aku akan practice, insyaAllah smpai aku berjaya. Nnti ade orang lemas ke, boleh la aku tolong kn. Buatnye anak bini aku sendiri yang jdi mangsa, xke jadi tnggungjwab kepada aku nnti kn. Tu yang aku bersemangat. :)

Ok, habes jugak cite satu hari punye program. By now aku tgh tulis post nih smbil tgh tgk balik cite Insidious yang Izwan download rmai2. Diorg sume tgk mngkin xde perasaan seram mcm yang aku lalui tgk kat wayang. Tapi siyes, walaupn tgk balik, dh tau jalan cite sume, seram tuh still terasa. Sabo jela~


No comments:

Post a Comment