Monday, May 23, 2011

Kasih Sayang



Tgk, baru jek bt first  post dh menggatal nk bt second post. haha... ni la yang seronoknya menjadi plastic. Orang kedah cakap, 'lantak pi la aku nk tulis ape kn'. ok cukup.

Post nih saje jek nk share satu lagu favorite aku. Xtau kenapa aku suke sgt lagu raihan-kasih sayang nih. Tapi somehow this song really managed to touch my heart, deep inside it. Lagi ni mcm ade aura. Bila dgr jek, rasa nk marah xjadi nk marah, rasa sedih tetibe hepy. ntah susah nk describe.

Lagu nih mcm tenang jek dgr. Dalam masa yang sama mengingatkn aku kepada Allah. Kasih sayang tuh adalah anugerah yang Allah berikan kepada umat manusia dan juga kepada sesetengah makhluk ciptaan-Nya. Tapi kasih sayang yang paling agung adalah kasih sayang kepada Allah SWT. Kasih sayang kepada manusia penting jugak, tapi yang kedua penting la.

Tapi aku sendiri la, kadang2 kasih sayang kepada manusia tuh melebihi kasih sayang aku kepada Allah. Sedih la jugak bila terfikir balik kn. Aku selalu hanyut dengan cinta manusia smpaikn aku lupa sapa pencipta aku.

Jom kita sama2 tanya apakah difinisi kasih sayang kasih sayang kepada diri kita? Kalau aku, jawapan aku sgtlah sukar utk aku describe. Allah jek tahu. haha... Aku sayang Allah, aku sayang family aku, and aku jugak sayang kucing2 aku. aku nih daripada luaran memang la nampak agk tough, nmpak agak hati kering. Orang xkenal aku mesti ckp aku sombong. Ciss.. Oleh kerana aku xtegur diorg, senang2 jek nk cop aku sombong. Biasanya bdk2 pompuan la yang slalu anggap cmtu. Lagi2 budak sekolah aku dulu. Tapi xpe. Ape perception orang kat aku xpenting, sbb yang lebih penting adalah aku tahu siapa diri aku sendiri. Dan orang sekeliling yang kenal aku, diorang tau la siapa sebenarnya aku kn. Aku ni sebenarnye agak la kememeh. haha. Tengok cite one little of tears pon menangis sakan. Dh la tuh, mse akak aku grad kat moscow dulu, xpasal2 aku menangis masa diorg nyanyi lagu graduation. Berhantu betul lagu graduation tuh. Mungkin sbb aku terbayangkan diri aku ditempat diorg mse aku grad nnti kot.

By now, hati aku betul2 lekat kat medic. Aku betul2 rasa medic la hala tuju hidup aku. Lantak la org cakap doktor ni xde life ke hape, tapi yang pentng aku tau ape aku bt. Macam mana aku boleh dapat approve minat aku betul2 kat medic? Nnti kemudian aku cite. Haish. Umur aku baru jek nk msok 21 tahun, tapi mcm2 jugak la aku dh lalui. Alhamdulillah memang betul ape yg orang cakap. Setiap ujian yang Allah turunkan kepada kita akan membuatkn diri kita bertambah kuat sebenarnye. Dan aku tetap bersyukur di atas segala nikmat kurniaNya kepada ku. Aku bersyukur kehadratmu ya Allah.

Sebelum aku terlupa, aku nk quote cket lagu kasih sayang tuh. Ni lirik favorite aku:

          "Kasih manusia sering bermusim,
            sayang manusia tiada abadi,

            kasih tuhan tiada bertepi,
            sayang tuhan janjinya pasti..."

One last word: Aku percaya bahawa kebetulan itu tidak pernah wujud dalam kehidupan. Segala apa yang berlaku tuh pasti ada hikmah atau kebaikan disebaliknya. "Everything happen for a reason". Aku pegang kata-kata tuh. Dan setiap ape jua yang berlaku dalam hidupku, biarpun pahit, aku akan tetap akan cuba bersangka baik terhadapnya. Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada hambamu yang lemah ini. ....

No comments:

Post a Comment