Tuesday, May 24, 2011

Kasih sayang 2



"Kasih manusia sering bermusim,
  sayang manusia tiada abadi,
  Kasih tuhan tiada bertepi,
  sayang tuhan janjinya pasti"

Aku pernah quote lirik lagu raihan-kasih sayang nih dalam post lepas. Kenapa aku quote balik? haha... Aku sebenarnya nak share dengan lebih mendalam lagi kenapa aku suka quote phrase nih.

Sebenarnya xde la mendalam mana pon. Aku bukannya pandai sangat nk explain nih kan. tapi explaination aku nih will be based on my own thought la. Aci la kan. Kalau nyanyi lagu ni kn, aku mesti akan nyanyi bersungguh-sungguh bila sampai part yang aku quote tuh. Buakn sahaja part tuh best utk aku nyanyi, tapi best sebab maknanya yang agak la meaningful.

Cuba kita renungkan balik kebenaran lirik tuh. "kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi". Betul la kan. Sayang manusia kepada sesuatu tuh mana pernah kekal. Sayang macam mana sekalipun kita kat sesuatu tuh, satu hari sayang itu pasti akan lenyap jugak. Contohnya, aku sangat sayangkan laptop baru aku nih. Tapi satu hari nnti aku pasti akan beli yang baru jugak kan. Sama jugak mcm blackberry aku. haha.. boleh ke aku bt comaprison mcm tuh? Ok, mungkin org akan cakap ade suami yang sanggup xnk kawin lain bila ister die meninggal sebab terlalu cintakan isteri die kan. Tapi, bila laki tuh mati, xde dh la kasih sayang tuh. Kasih sayang manusia akan lenyap apabila kita mati. Betul?

Tapi cuba kita tgk second part of the lirik "kasih tuhan tiada bertepi, sayang tuhan janjinya pasti". Ni memang xboleh nak disangkal. Ingatlah semua, dikala kita kesusahan, adakah orang yang kita sayang tu akan sentiasa ada bersama kita? Mungkin ia dan mungkin tidak. Tapi berlainan dengan kasih sayang Allah kepada kita. Allah akan sentiasa ada bersama-sama dengan hambanya, xkira bila-bila masa. Cuma kita jek yang kadang2 lupa kewujudan Allah. Kita selalu merungut kalau kita xdapat ape yang kita idam-idamkan. Tapi satu perkara yang kita perlu ingt, Allah beri kita apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita nak. Tapi klau dapat apa yang kita nak, tu namanya rezeki. Dan kita seharusnya bersyukur di atas setiap kurniannya kepada kita. Kita xmintak pun oksigen supaya kita boleh hidup, tapi Allah bagi sebab tu yang kita perlukan.

Kita jarang mintak supaya kita dapat kasih sayang daripada ibu abah kita, tapi Allah lebih maha mengetahui daripada kita. Dia tahu yang kita perlukan itu, thts why kita dapat. Tapi kadang2 kita berdoa untuk jadi pandai, nak lulus dalam peperiksaan, tapi kadang2 kita xdapat apa yang kita nak. Kenapa? tu maknanya Allah sayang akan kita. Dia nak uji kita supaya kita menjadi lebih kuat. Seriously, hanya dengan melalui ujian-ujian dalam hidup ni la yang akan membuatkan kita lebih determine dan focus bila nak kan sesuatu. Macam aku jugak, sedih bila tengok kawan2 yang ada pasangan, sedangkan aku single. tapi xpe. Aku yakin akan ada hikmah disebalik penantian aku nih. Aku xnk dh gelojoh2 mcm sebelum nih. main terjun jek. See, aku belajar daripada pengalaman. Tu pun hikmah jugak kan.

Hurmm... at this point, aku rasa mcm dh ade masok cket part aku merepek. baik stop sblm terlambat. haha. Thts all....

No comments:

Post a Comment