Tuesday, May 24, 2011

Prejudice

Terasa nak tulis satu post berkaitan dengan sikap prejudice. Aku terpanggil nak tulis something pasal ni lepas tgk video yang aiman azlan buat kat blog die. Ni video tuh.



Ok, just for a quick summary from the entire video, there are actually 2 very important things that we should do during pre-judgment'ing someone.

1) Suspend your judgment
2) Consider what you don't really know

Mula2 tengok video nih, aku terpinga-pinga gak la dok fikir ape la mamat nih dok merepek. Tapi bila tgk second time, tgk third time baru aku dapat message yang die nak convey. Senang jek. Kita jangan mudah menilai seseorang itu berdasarkan apa yang kita lihat sahaja, dan jangan terus menghukum seseorang di atas kesalahan yang dilakukan, walaupun secara terang-terangan.

Aku kan kalau nk diikutkan, aku nih agakla seorang yang sgt prejudice. Aku begitu mudah menilai seseorang hanya dengan melihat die sahaja. Contohny kalau aku nampak seseorang xpakai tudung, aku akan terus menilai die adalah seorang yang kurang didikan agama, tu sbb xpkai tudng. Xpon, aku akan fikir yang mak bapak diorg xajar diorg pkai tudung, tu sbb smpai dh besar pon xpandai nak pkai. hish... teghuk! Tapi nanti dulu, who am i to judge people, or to be exact, who are we to judge people around us? Bila aku fikir balik, betul gak. The judging part tuh bukanlah kerja aku sebab hanya Allah Azzawajalla sahaja yang berhak menilai seseorang samada baik ataupun buruknya die.

I really like what aiman azlan said in his video :

                  "Hate what they are doing, but not the doers himself"


Sebenarnya jugak, aku buat post nih sebab nak ditujukan kepada seseorang jugak. Seorang kawan rapat aku. Tgg jaoh, sgt jaoh drpd aku, tpi slalu jek contact. Walaupun pernah jmpe beberapa kali jek, tapi cukup memberikan kesan. (ok, don't be judgmental towards me. Im not saying anything :)) Dia pernah mengadu cakap die rasa bersalah bt orang bergaduh disebabkan die. Die jugak selalu mengadu pasal orang sekeliling die. So, dalam pada aku ingatkan kawan aku nih, dalam masa yang sama sebenarnya aku ingatkan diri aku sendiri jugak. Jadi kak, lepas ni kan, just smile jek. Dont prejudice towards anyone around you. Biaq pi la kalau apa yang diorg bt tuh salah kan. Bak kata aiman azlan lagi:

                   "once impermissible remains impermissible" 

Tapi tugas kita bukanlah menjauhkan diri daripada dia kan, tapi ala... buat bodo aci x? hidup ni kadang2 kene bt bodo jek dengan orang sekeliling kita. Lagi difikirkan lagi sakit jiwa kita dibuatnya. Setuju? Kalau xsetuju xpa. jangan hang pulak yang dok prejudice ngan aku lepas nih sudahla. haha...

Aku rasa, disebabkan sikap aku yang suka sangat prejudice dengan orang ni la yang menyebabkan aku stranded kat malaysia. haish. sedih biler terkenangkan kehidupan aku kat kmb dlu. Roomate aku punya hal, aku punya study affected. Disebabkan aku x suke mentor aku, kimia aku terbarai ntah kemana. Adoi. Hidup aku kat kmb dulu sentiasa xdiberkati aku rasa. Tu sebab jadi cmni kn. Tapi xpe, referring to my previous post, aku selalu anggap segala apa yang berlaku tuh ada kebaikannya. Dan aku setuju. Walaupun indirectly, but siyesly I can feel it.

Di tempat baru aku akan belajar nanti, aku akan lupakan segala apa yang telah aku lalui, segala kepahitan yang aku telah lalui. Aku xnk dah kenang bende2 yang xsepatutnya. After this, no more turning back. I'll try my best, do my best to be exact. And im going to fly!! yes, im gonna fly!

Again, one last word: Lets make our life more colourful and meaningful. Colourful with different types of people around us, and get to know them well before judging, and most important thing is selalu bersangka baik. InsyaAllah dengan ini, kehidupan kita akan lebih bermakna, dan kurang stress, dan ramai kawan jugak :)

No comments:

Post a Comment